Sunday, September 22, 2024
Home Blog Page 5

හර්ෂ වෙනුවට චරිත

0

පොදු ව්‍යාපාර පිළිබඳ කාරක සභාවේ සාමාජිකක් ලෙස නම් කර සිටි ආචාර්ය හර්ෂ ද සිල්වා මහතා එම තනතුරෙන් ඉල්ලා අස්වී තිබේ.

එම පුරප්පාඩුව සඳහා පාර්ලිමේන්තු මන්ත්‍රී ආචාර්ය චරිත හේරත් මහතා ව නම්කර තිබේ.

පාර්ලිමේන්තු කටයුතු ආරම්භ වූ විට නියෝජ්‍ය කථානායක අජිත් රාජපක්ෂ මහතා ඒ බව නිවේදනය කළේය.

ආස දේවල් කරලා සතුටින් ඉන්නවද? ඇරියස් ගොඩක් එක්ක මැරිලා යනවද?

0

ආස දේවල් කරලා සතුටින් ඉන්නවද? ඇරියස් ගොඩක් එක්ක මැරිලා යනවද?

ආදිත්‍යා වැලිවත්ත, ළඟදි මොඩ්ලින් වැඩසටහනකට සහභාගී වීමෙන් අනතුරව මාධ්‍යයට මොහෙම කතාවක් කියනවා;

“මාත් ආසයි ජීවිතේ වෙනස් දේවල් කරන්න. මම ආස දේවල් ජීවිතේ හැමදාම කරනවා. මොකද අපි හැමෝම ජීවත් වෙන්නේ එක පාරයි. ඒ එක පාර හරිම සතුටින්, හරිම ආසාවෙන් තමන්ගේ ජීවිතේ විඳලා සතුටින් ඉන්න තමයි මට ඕන. ඉතින් මං ආස දේවල් ඔක්කොම මං කරනවා ඉස්සරහාට”

කොච්චර ලස්සන ද?

මට මේක වැදුනෙ, මාත් දැඩිව විස්වාස කරන කෑල්ලක මේ කතාවේ තියන නිසා. ඒ තමා ‘අපි ජීවත් වෙන්නේ එකපාරයි” කියන එක. ආදිත්‍යා ඒක කොයි තරම් සවිඥානිකව කිව්වද කියලා මං දන්නෑ. කෝම වුණත් ඒ කතාව ලස්සනයි. දාර්ශනිකයි.

එක පැත්තකින් එළියට බැහැලා බැලුවම මින්ස්සු ඉන්නේ විඳවා විඳවා. ගොඩක් අයගෙ මුහුණුවල කළකිරීම වේදනාව. බොහෝ දෙනෙක් කරන්නේ තමන් ආසම දේ නෙමේ. තමන්ට කරන්න වුන, නැත්තන් පැවරුණ දේ. තමන්ට පුළුවන් තමන් වඩාත් තෘප්තිමත් වෙනන පුළුවන් දේ නෙමේ. අපි ඒ කාට හරි කතා කරලා කිව්වොත් ඔයා කරන්න ආස, කරන්න පුළුවක් ලැයිස්තුවක් හදන්න කියලා. අනිවාර්යයෙන් ම එයා දැන් කර කර ඉන්න එක එතැන නෑ. මොකක් හරි අවුලක්. වැරදුණ තැනක් අපි හැමෝටම තියෙනවා. ඒ නිසා ආස කරන දේවල් කරන්නේ නැතුව හුල්ලා හුල්ලා විඳවනවා.

තව පැත්තකින් බොහෝ දෙනෙක්ට එහෙම කරන්න බයක් තියෙන්නේ. අභියෝග භාර ගන්න බයයි, මූණ දෙන්න බයයි. මං කියන්නේ රැකියාව වගේ දෙයක් විතරක් නෙමේ. සමහරු ආස කරන ඇඳුමක් කැඩුමක් තියනවා නමුත් අඳින්නෑ, ආස කරන කොණ්ඩ මෝස්තර තියනවා දාන්නෑ, ආස කරන තැන්වලට ගිහින් කන්න බොන්න හිතෙනවා කරන්නෑ. ටැටූ වලට ආසයි ගහන්නෑ. හැම තිස්සෙම හිතන්නේ එළියෙන් මොනවා කියයිද, සමාජේ හිනා වෙයිද? එක එක සංස්කෘතික රාමුවලට හිරවෙලා. ඉතින් මැරෙනකන් විඳවනවා.

අපිට කොච්චර හම්බෙනවද ආස විෂය කරන්න ලැබෙන්නේ නැති දරුවෝ. අපේ දරුවන්ට එහෙම ආස දේවල් කරන්න, තනියම තීරණ ගන්න දෙන්නේ නැති රටක්. ඇඳුම, පැළඳුම, කොණ්ඩා මෝස්තරය සිට කියවන පොත දක්වා අස කරන දේ නෙමේ වෙන කෙනෙක් තීරණය කරන දේට යට වෙන්න වෙනවා. විවාහයේත් එහෙමයි, කොච්චර ඉන්නවද ආස කරන දේවල් නොකර;කරන්න නොලැබී, ගෙදර බත් තම්බා තම්බා ඉන්න ගැහැණු? වෙන් වෙන්න හොඳටම උවමනාව තිබ්බත් නොගැලපීම් තියාගෙන විඳවන ගෑණු මිනිස්සු?

මේ කතාව තව එහාට යනවා. ජීවිතේ ආස කරන විදියක්, හැඩයක් තිබ්බට ඒක ළඟා කර ගන්න සටනක් දෙන්නෑ. කරුමෙට භාර දීලා, නිකටෙ අත ගහගෙන ඉන්නවා. වෙන එකෙක් කරලා දෙයි කියල ඉන්නවා. දියසෙන් හරි රාවණා හරි ඒවි කියාලා. හිඟන්නට රු.20 දෙන තැන ඉදලා එක එක දේවල් කරනවා යන තැනට යමක් කර ගන්න කියලා. ඒ කියන්නේ මේ ආත්මේ බැරිනම් ඊළඟ ආත්මේ ගොඩ යනවා, ආස කරන දේවල් ටික කරන්න පුළුවන් කියලා ෆැන්ටසියක ඉන්නවා. හතර අතේ පිං දහම්.

ලැබිච්ච ජීවිතේ ආතල් එක ගන්නේ නැතුව, (මේ ආතල් එක එක් එක් අයට එක එක විදි වෙන්න පුළුවන්, දරුවෝ හදන එක, රටකට ගිහින් ඉගෙන ගන්න එක, ගෙයක් දොරක් හදන එක, මේ මොකවත් නොකර කකා බිබී ඇවිදින එක, මාළු අල්ලන එක, ක්ලබ් යන එක වගේ..) ඊළඟ ආත්මේ හිතා ගන්නවත් බැරි ජීවිතයක් වෙනුවෙන් ආතල් ගන්න, කන්න බොන්න තියන සොච්චමත් වියදම් කරලා පිං ඩිපොසිට් කරනවා. ආතල්ම දේ කොහොමද ඔච්චර කට්ට කාල පින් කරලා, ලබන ආත්මේ ගැඩවිල්ලෙක්, පණුවෙක්, මොකෙක් හරි සතෙක් වෙලා ඉපදුණොත්. මේ ආත්මේ ආතලුත් කුඩු. ඒ ආත්මෙත් කුඩු.

මාත් එක එක දේවල් ට්‍රයි කරන්න ආස මිනිහෙක්. පොඩිම දෙයක් කිව්වොත්, ටිකක් ලොකු, තරු හෝටලයක එක දිගට දවස් තුන හතරක් ඉන්න එකෙක් දන්නවා අර එකම ටික කාලා එපා වෙනවා කියලා. නමුත් මං කවදාවත් කිරිබත් ,මාළු ඇඹල් තියල්, ඉඳියාප්ප, කඩල කකා ඉන්නෑ එහෙම තැනක, හැම මඟුලම ට්‍රයි කරනවා. හැම දේම. මගේ යාලුවෙක් ඉන්නවා මොන කෑම තිබ්බත් කඩලම කන්න ඕන. එකත් එයාගේ ආස විදිය වෙන්න ඇති. මං ආසයි ආට්වලත් එහෙම කරන්න. කද්දී බොද්දිත්.

මං මැරෙන්න බයයි ඇත්තට. ටෝක් නම් දෙන්නෑ, දැන් වුණත් මැරෙන්න බය නෑ කියලා. මොකද මම හිතන්නෙ මේ එකම සහ අවසාන අවස්ථාව. ඉතින් මොන කට්ටකාගෙන හරි අර ගන්න බැරිවුණ ආතල් ටික ගන්නකන් ජීවත් වෙන්න ඕන. අර ආදිත්‍ය කියන වගේ ලස්සනට සතුටින් ඉන්න ඕන. ආයේ පාරක් ලැබෙන්නේ නෑනේ.

ආදිත්‍යගෙ ඇඳුමක් අල්ලාගෙන ඒ කෙල්ලට එක එක දේවල් කියා කියා සංස්කෘතියයි සභ්‍යත්වයයි මගුල් කතා කරන්නෙම ජිවිතේ ආස දේවල් කරන්න බැරි වෙච්ච් මිනිස්සු. අර නිදහසේ නටපු ගුරුවරියට විනය පරීක්ෂණ කැඳවන්නේ, ඇයට ආඩපාලි කියන්නේ ජිවිතේ ආස දේවල් කරන්න බැරිවුණ මිනිස්සු. පොඩි කාලයයි අපි ජිවත් වෙන්නේ. මැරෙද්දි ඇරියස් තියා ගන්න හොඳ නෑ. මට නම් ෂුවර් ෂොට් ආයේ මේ ආතල් එක ගන්න හම්බෙන්නේ නෑ. ඒ නිසා ඇවිදින්න ආස නම් ඇවිදින්න, බොන්න ආස නම් බොන්න, නටන්න් ආස නම් නටන්න.. කියවන්න් ලියන්න ෆිල්ම් හදන්න ආස නම් එක කරන්න. ටික් ටෝක් කරන්න ආස නම් එකත් ට්‍රයි කරන්න.

අනුන් කරන දේවල් වලට කෙළ හලන්නේ නැතුව, අකුල් හෙලන්නේ නැතුව තමන් ආස දෙයක් තිය නම් ඒක ට්‍රයි කරලා ඇරියස් නැති මනුස්සයෙක් වෙන්න පුළුවන් නම් මේ සමාජේ මීට වඩා ලස්සන වෙයි.

💜️

ළහිරු කිතලගම

Adithya Weliwatta

දකුණේ මෙන්ම උතුරෙත් නැගෙනහිරත් කටවැසිමට එරෙහි වෙමු.

0

කටවැසිමට එරෙහි වෙමු යන තේමාව යටතේ රැස්විමක් අද කොළඹදි පැවැත්වේ.පාලකයන් විසින් කටවසා සිය කූට දේශපාලන න්‍යාය පත්‍රය දියත් කරමින් ඇති මොහොතක මෙම තේමාව ඉතාමත් වැදගත්ය.

එහෙත් ගැටළුව වන්නේ දකුණේ අරගලකරුවන් එය දකුණට පමණක් සිමා කරගන්නා අන්දමේ මෙහෙයුමක නිරතව සිටිමය.

ත්‍රස්ත පණත ගැන දකුණට ඇස් ඇරුනේ වසන්ත මුදලිගේලාව කොටු කිරිමට එය යොදා ගත් විටය.

එහෙත් උතුරේ මෙන්ම නැගෙනහිරද සමාජ දේශපාලන ක්‍රියාකාරින් ත්‍රස්ත පණත යටතේ දශක ගණනාවක් තිස්සේ බැටකමින් සිටිති.

අවසනාවක මහත වන්නේ එය දකුණට නොදැනිමය.

දැවැන්ත ජන අරගලයකින් පසුවත් ජාතික අරගලයක් දියත් කිරිමට අරගලකරුවන් අපොහොසත් විම යනු ඔවුන් නියෝජනය කරනු ලබන දේශපාලන බලවේගයන්ගේ සිමාකමද විය හැක.

ලාංකිය තරුණ බලවේගය පවා යළිත් වටකින් සිය ජන අරගලය සිංහල කේන්ද්‍රිය ජනයා ඉලක්ක කොට ගෙන දියත් කර ඇති බව ඉතා පැහැදිලිය.

ත්‍රස්ත පණත යටතේ වසර ගණනාවක් තිස්සේ සිරගත කොට සිටින සිරකරුවන් ගැන අමතක වන්⁣නේ දකුණේ වාමාංශික බලවේගවල දැක්මේ දිගපළලේ ඇති සිමාවන් නිසාමය.

ඉතින් කටවැසිමට එරෙහිව අප ජාතික අරගලයක් දියත් කරන්නේ කෙසේද?

එය සැබැවින්ම අභියෝගයකි

කොළඹ කදුළු ගෑස් මුලතිව් වලට ගියහැටි…

0

මෑත කාලයේ උතුරට හෝ නැගෙනහිරට කඳුළු ගෑස් ගහනවා අප දැකනැත.එහෙත් දැන් එහෙටද කඳුළු ගෑස් ප්‍රහාර එල්ල කරන්නට පටන් ගෙනය.

දශක ගණනාවක් පුරා දැවැන්ත මර්ධනයක් මුදාහැර තිබුන උතු⁣රට දැන් සමකාමි වි⁣රෝධතා දැක්විමට එරෙහිව කඳුළු ගෑස් වලින්ම පිලිතුරු දෙන තත්වයක් වත්මන් පාලනය විසින් දැන් අරභා තිබේ.

රාජපක්ෂ රෙජිමයේ අනසක යටතේ ක්‍රියාත්මක මර්ධනය අද වන විට ජනපති රනිල් ව්ක්‍රමසිංහටම පාරා වළල්ල වි ඇති සෙයකි.

විශේෂයෙන්ම පසුගියදා ගාලුමුවදොර පැවැති උද්ඝෝෂණයේදි පොලිසිය ක්‍රියාකළ ආකාරය පිලිබදව මේ වන විටත් දැඩි විවේචන එල්ලවන්නට පටන් ගෙනය.දරුවන් සමගින් සිටි දෙමව්පියන්ගේ හැසිරිමට අදාලව මෙන්ම⁣ පොලිසිය ක්‍රියාකල ම්ලේච්ඡ ආකාරය ගැනද සමාජ මාධ්‍ය තුල පුලුල් සංවාදයක් මතුව ති⁣බේ.

ත්‍රස්ත පණතට එරෙහිව මඩකලපු ගිය අරගලකරුවන්ට දමිළ සිරකරුවන් අමතක වුනේ ඇයි?

0

ත්‍රස්ත පනත යටතේ සිරගත කොට ඇති වසන්ත මුදලිගේ ඇතුලු පිරිස නිදහස් කරන ලෙස ඉල්ලා සිටි බැනරයක්ද පෙරටු කොට ගෙන මඩකලපුවේදි විරෝධතාවයක් දැක්විමට දකුණෙන් ගිය අරගලකරුවන්ට වසර ගණනාවක් තිස්සේ සිරගත කොට ඇති දමිළ සිරකරුවන් අමතකව තිබිම අහම්බයක්ද යන ගැටලු මේ මොහොතේ මතුකල යුතුව ඇති ඉතාමත් වැදගත් දේශපාලනික කරුණකි.

කෙසේ වෙතත් දකු⁣⁣ණේ අරගලකරුවන් උතුරේදි මෙන්ම නැගෙනහිරෙත් විරෝධතා දැක්විමට එක්විම වැදගත් වර්ධනයකි.එහෙත් ත්‍රස්ත පණත යටතේ වසර ගණනාවක් තිස්සේ දමිල සිරකරුවන් 50කට ආසන්න සංඛ්‍යාවක් සිටියදි දකුණෙ අරගලකරුවන් බැනර් තුලට එය සටන් පාඨයක් බවට දකුණෙදි පමණක් නොව නැගෙනහිරෙදි ඇතුලත් නොවිම බරපතල කරුණකි.

දකු⁣නේ ප්‍රගතිශිලි යැයි කියාගත්ත බහුතරයක් වාමාංශික පක්ෂ සහ කණ්ඩායම වල දේශපාලන මනස තුලට එදා මෙන්ම අදත් උතුර සහ නැගෙනහිර පොළව ඇතුලු නැතිබව ඉතා පැහැදිලිය.

මිට වසර 35කට ඉහතදි යාපනයේ නල්ලුර් කෝවිල අබියසදි උපවාස කොට මිය ගිය තීලිපන් දමිල සිරකරුවන් නිදහස් කිරිම සහ ත්‍රස්ත පණත අහෝසි කිරිම ඇතුලු ඉල්ලිම් 5ක් මතුර තිබුණි.

කෙසේ වෙතත් දකුණේ අරගලකරුවන් බහුතරයකට උතුරේ සහ නැගෙනහිර ජනයාගේ ප්‍රශ්ණ ගැන වැඩි අවධානයක් එදා සිටම තිබුන බවක් නොපෙනේ.

එපමණක් නොව දකුනේ මාධ්‍ය පවා උතුරු නැගෙනහිර අරගල ගැන සිටින්නේ නෑසු කන්වය.

මර්ධනයට එරෙහිව නීතිඥයන් සහ වෘත්තිකයන් ගෝල්ෆේස් එති..

0

අරගලයේදි මිය ගිය අය සැමරිම සඳහා ඊයේ ගෝල්ෆේස් හිදි සංවිධානය කර තිබුන විරෝධතාවයට පොලිසිය දැවැන්ත මර්ධනයක් දියත් කර තිබුන අතර අරගලකරුවන් කිපදෙනෙකු පොලිස් අත්අඩංගුවටද පත්විය.

මෙම මර්ධනයට විරෝධය පළකරමින් අද සවස් වරුවේ නීතිඥයන් සහ වෘත්තිකයන් විසින් විරෝධතාවයක් සංවිධානය කර තිබුණි.

අද සවස් වරුවේද විශාල පොලිස් බල ඇණියක් ගාලු මුවදොරට යොදවා තිබුන අයුරු දක්නට ලැබුණි.

හදිසි ශල්‍යකර්මයක් සඳහා වික්‍රමබාහු රෝහල් ගතකරේ..

0

මහාචාර්ය වික්‍රමභාහු කරුණාරත්න හදිසි ශල්‍යකර්මයක් සඳහා රෝහල්ගත කර ඇති ඔහු ට සමිප ආරංචි මාර්ග සඳහන් කර තිබේ.

අබේගේ අවමංගල්‍යය මෙච්චර වැදගත් ඇයි ? ජනපති සහ ජපාන විදේශ ඇමති අතර සාකච්ජාවක් …

0

ජනාධිපති රනිල් වික්‍රමසිංහ සහ ජපාන විදේශ අමාත්‍ය යොෂිමාසා හයාෂි අතර සාකච්ඡාවක් ජපානයේ ටෝකියෝ හිදී සිදුව තිබේ.
ජනාධිපති මාධ්‍ය අංශය නිවේදනයක් නිකුත් කරමින් එබව  ප්‍රකාශ කර ඇත.
මේ අතර, ජනාධිපති රනිල් වික්‍රමසිංහ සහ සිංගප්පූරු අග්‍රාමාත්‍ය ලී හසින් ලුන්ග් අතර ද ද්වීපාර්ශ්වික සාකච්ඡා පවත්වා තිබේ.

‍ජපානයේ නිල සංචාරයක නිරත වන ජනාධිපති රනිල් වික්‍රමසිංහ ඊයේ රාත්‍රියේ ටෝකියෝ නුවරට ළඟාවිය.

එහිදී ජනාධිපතිවරයා අද (27) දිනයේ ජපානයේ හිටපු අග්‍රාමාත්‍ය ෂින්සෝ අබේගේ රාජ්‍ය අවමංගල්‍ය උත්සවයට සහභාගී වීමට නියමිතය.

ෂින්සෝ අබේගේ රාජ්‍ය අවමංගල්‍ය උත්සවයට සහභාගී වීමෙන් අනතුරුව ජනාධිපති රනිල් වික්‍රමසිංහ, ජපාන අග්‍රාමාත්‍යවරයා, මුදල් අමාත්‍යවරයා ඇතුළු තවත් අමාත්‍යවරුන් කිහිපදෙනෙකු සමග ද්වීපාර්ශ්වික සාකච්ඡා පැවැත්වීමට සැලසුම් කර තිබේ.

ජපාන සංචාරයෙන් අනතුරුව ජනාධිපතිවරයා හෙට දිනයේ පිලිපීනය බලා පිටත්ව යාමට නියමිතය.

abe shinzo

රනිල් වික්‍රමසිංහ 2015 ඔක්තෝම්බර් 6 වන දින ටෝකියෝ හි පිහිටි අබේගේ නිල නිවසේදී

බ්‍රිතාන්‍යයේ දෙවන එළිසබෙත් රැජිනගේ රාජ්‍ය අවමංගල්‍ය උත්සවයෙන් අනතුරුව ලෝකයම අවදානය දිනාගෙන ඇති ශින්සෝ අබේගේ රාජ්‍ය අවමංගල්‍ය උත්සවය සදහා ලොව පුරා වෙසෙන රාජ්‍ය නායකයින් ජපානය වෙත පැමිණ ඇති බවය.

මෙම උත්සවය සදහා අමෙරිකානු ජනාධිපති ජෝ බයිඩන් සහභාගී නොවුණ ද එරට උප ජනාධිපති කමලා හැරිස් සහභාගී වන බව සඳහන් වෙයි.

විදෙස් මාධ්‍ය වැඩිදුරටත් වාර්තා කර ඇත්තේ ඕස්ට්‍රේලියානු අගමැති ඇන්තනි ඇල්බනීස් සහ ඔහුගේ පූර්වගාමීන් තිදෙනෙකු ද , සිංගප්පූරු අගමැති ලී සියෙන් ලූන්ග් මෙන්ම දෙවන එළිසබෙත් රුජිනගේ රාජකීය අවමංගල්‍ය උත්සවයට සහභාගී නොවූ ඉන්දීය අග්‍රාමාත්‍ය නරේන්ද්‍ර මෝදි ද මෙම උත්සවය සදහා සහභාගී වීමට ටෝකියෝ නුවර වෙත ලගා වී ඇති බවය.

 පසුගිය ජූලි මාසයේ මැතිවරණ රැස්වීමකදී සිදුවූ වෙඩි තැබීමකින් ජපාන අග්‍රාමාත්‍ය ෂින්සෝ අබේ ඝාතනයට ලක්වුණි.


ලෝකයම අවදානය දිනාගෙන ඇති ශින්සෝ අබේගේ අවමංගල්‍යය

shinzo abe ss

ශින්සෝ අබේ ජපානයේ විදේශ ප්‍රතිපත්තිය නැවත සකස් කළ අතර එමඟින් ඔහුට ආධාරකරුවන් මෙන්ම විරුද්ධවාදීන් යන දෙපාර්ශවයම ඇතිවිය.

අවම වශයෙන් ඩොලර් මිලියන 11.4 ක් ඇස්තමේන්තු කර ඇති මෙම අවමංගල්‍ය උත්සවය ගැන ජපන් ජාතිකයන් වැඩි කැමැත්තක් දක්වන බවක් නොපෙනේ.

පසුගිය සති කිහිපය තුළ රාජ්‍ය අවමංගල්‍ය උත්සවයට දක්වන විරෝධතා වැඩි වෙමින් පවතී.

මත විමසුම්වලින් පෙනී යන්නේ රටේ ජනගහනයෙන් අඩකට වඩා දැන් එය පවත්වනවාට විරුද්ධ බවයි.

මෙම සතිය මුලදී, ටෝකියෝ හි අගමැති කාර්යාලය අසල පුද්ගලයෙකු ගිනි තබා ගත්තේය.

සඳුදා 10,000 ක් පමණ විරෝධතාකරුවන් අගනුවර වීදි හරහා ගමන් කළේ අවමංගල්‍ය කටයුතු නතර කරන ලෙසට බලකරමිනි.

ashinz ab


එහෙත්, අනෙක් අතට, මෙම උත්සවය ලොව පුරා සිටින ජපානයේ මිත්‍ර පාක්ෂිකයින් ආකර්ෂණය කර ගෙන තිබේ.

ඔහුගේ අවමංගල්‍ය කටයුතු සඳහා ලෝක නායකයන් එක්රැස් වෙද්දීත්, ඔහුගේම රටේ බොහෝ දෙනෙක් එයට විරුද්ධ වන්නේ ඇයි?


පළමුව, මෙය සාමාන්‍ය උත්සවයක් නොවේ. ජපානයේ, රාජ්‍ය අවමංගල්‍ය උත්සව අධිරාජ්‍යයාගේ පවුලේ සාමාජිකයන් සඳහා පමණක් වෙන් කර ඇත. දෙවන ලෝක යුද්ධයේ සිට දේශපාලනඥයෙකුට මෙම ගෞරවය ලබා දී ඇත්තේ එක් වරක් පමණි. ඒ 1967 දී ය. එබැවින් අබේට රාජ්‍ය අවමංගල්‍ය උත්සවයක් ලබා දීම මහත් ගෞරවයකි.


එය එක් අතකින් වැදගත් වන්නේ ඔහු මිය ගිය ආකාරය නිසාය. ජූලි මාසයේ මැතිවරණ රැස්වීමකදී ඔහු වෙඩි තබා ඝාතනය කරන ලදී. ජපානය ඔහු ගේ වියෝවෙන් ශෝක විය. මත විමසුම්වලට අනුව ඔහු කිසි විටෙක විශාල ජනප්‍රියත්වයක් ලබා නොතිබුණ ද, ඔහු රටට ස්ථාවරත්වය සහ ආරක්ෂාව ගෙන ආ බව ප්‍රතික්ෂේප කරන්නේ ස්වල්ප දෙනෙකි.

එබැවින් ඔහු වෙනුවෙන් රාජ්‍ය අවමංගල්‍යයක් පැවැත්වීමට තීරණය කිරීම ද ඔහුගේ තත්ත්වය පිළිබිඹු කිරීමකි. කිසිවකු ඔහු තරම් අගමැති කාර්යාලයේ වැඩි කාලයක් සේවය නොකළ අතර, යුද්ධයෙන් පසුව ආ කිසිදු දේශපාලකයෙකු ඔහු තරම් ජපානයේ තත්ත්වය ඉහළට ගෙනැවිත් නොමැත.

abe funral

අබේගේ අනපේක්ෂිත කම්පන සහගත මරණයෙන් දහස් ගණන් ශෝකයට පත් විය.

දේශපාලන විද්‍යාඥයෙකු සහ අබේගේ හිටපු උපදේශකයෙකු වන මහාචාර්ය කසුටෝ සුසුකි පවසන්නේ “ඔහු ඉදිරි දැක්මක් ඇති කෙනෙක්” ලෙසය.

“වෙනස්වන බල තුලනය ඔහු තේරුම් ගත්තා. නැගී එන චීනය, කලාපයේ බල තුලනය වෙනස් කර බල තුලනය විකෘති කරන බව ඔහුට තේරුණා. එබැවින් ඔහුට නායකත්වය ගන්න අවශ්‍ය වුණා.”

ආසියා පැසිෆික් කලාපය තුළ ඇමරිකානු මිත්‍ර රටවල් සියල්ල එක් යෝධ නිදහස් වෙළඳ කලාපයකට ගෙන ඒම සඳහා වූ ජනාධිපති බරක් ඔබාමාගේ විශාල සැලැස්ම වන ට්‍රාන්ස් පැසිෆික් හවුල්කාරිත්වය (TPP) සිහිපත් කරමින් මහාචාර්ය සුසුකි පැවසීය.

2016 දී, ඩොනල්ඩ් ට්‍රම්ප් එක්සත් ජනපදය ට්‍රාන්ස් පැසිෆික් හවුල්කාරිත්වයෙන් ඉවත් වූ විට, එය කඩා වැටෙනු ඇතැයි සියල්ලෝ ම අපේක්ෂා කළහ. නමුත් එය එසේ සිදු වූයේ නැත.

එම අවස්ථාවේ අබේ නායකත්වය භාර ගෙන, ට්‍රාන්ස් පැසිෆික් හවුල්කාරිත්වය සඳහා වූ විස්තීරණ සහ ප්‍රගතිශීලී ගිවිසුම හෙවත් CPTPP නිර්මාණය කළේය.

එය අමුතු නමක් වූ නමුත් එය ජපානය ආසියාවේ පෙරමුණට ගෙන එනු ඇති බවට ඉඟි පළ කළේය.



එක්සත් ජනපදය, ජපානය, ඉන්දියාව සහ ඕස්ට්‍රේලියාව අතර සන්ධානයක් වන Quad නිර්මාණය කිරීමේදී ඔහු ප්‍රධාන කාර්යභාරයක් ඉටු කළේය. ඊටත් වඩා වැදගත් වන්නේ අබේ ජපන් හමුදාවේ කළ ප්‍රතිව්‍යුහගත කිරීම් ය.


2014 දී එවක අගමැති පාර්ලිමේන්තුව හරහා ජපානයේ සාමවාදී පශ්චාත් යුද ව්‍යවස්ථාව “නැවත අර්ථකථනය කිරීමට” බල කළේය.

එය ජපානයට “සාමූහික ආත්මාරක්ෂාව” ක්‍රියාත්මක කිරීමට අවස්ථාව දුන්නේය. එනම් දෙවන ලෝක යුද්ධයෙන් පසු ප්‍රථම වතාවට ජපානයට තම දේශසීමාවෙන් ඔබ්බෙහි යුද්ධමය කටයුතු සඳහා එක්සත් ජනපදය සමඟ එක්වීමට හැකි වේ.

මෙය අතිශයින් මතභේදයට තුඩු දුන් අතර, ඒවා අදටත් පවතී. රාජ්‍ය අවමංගල්‍යයට එරෙහිව ටෝකියෝවේ පෙළපාලි ගිය දහස් ගණනක් අබේ ජපානය යුද්ධය කරා ගෙන ගිය බවට චෝදනා කරති.

“අබේ සාමූහික ආත්මාරක්ෂක පනත සම්මත කළා,” විරෝධතාකරුවකු වූ මචිකෝ ටකුමි පැවසීය. “ඒ කියන්නේ ජපානය ඇමරිකානුවන් සමඟ සටන් කරාවි. ඔහු ජපානයට නැවත යුද්ධයකට තල්ලු කළා. ඒ නිසා මම රාජ්‍ය අවමංගල්‍යයකට විරුද්ධයි.”

ජපානය යුද්ධයෙන් කම්පනයට පත් වූ රටකි. නමුත් අබේ වෙත චෝදනා එල්ල වන්නේ අතීත පරමාණු බෝම්බ පිළිබඳ මතකයන් නිසා ම නොවේ.

abe yht

රාජ්‍ය අවමංගල්‍යයට විරුද්ධ වූවන් පවසන්නේ අබේ යුදකාමියෙකු බවයි

ජපානයේ පශ්චාත් යුද ව්‍යවස්ථාවේ පැහැදිලිව සඳහන් වන්නේ රට “යුද්ධ කිරීමට ඇති අයිතිය අත්හරින” බවයි. ඔහුට එය වෙනස් කිරීමට අවශ්‍ය නම් අබේ ජනමත විචාරණයක් කැඳවිය යුතුව තිබුණි. නමුත් ඔහු පරදින බව දැන සිටියේය.

 ඒ වෙනුවට, ඔහු ගෙන ආ නීතියෙන් ව්‍යවස්ථාව “නැවත අර්ථකථනය” කළේය.

ටෝකියෝ හි සොෆියා විශ්ව විද්‍යාලයේ මහාචාර්ය කොයිචි නකානෝ පවසන්නේ, “අබේ මිනිසුන්ට වග නොකියන කෙනෙකු ලෙසයි සලකන්නේ. ඔහු මොනවා කළත් ඔහු එය කළේ ව්‍යවස්ථාපිත මූලධර්මවලට පටහැනිවයි. ඔහු එය කළේ ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදයේ මූලධර්මවලට විරුද්ධවයි.”


නමුත් ඔහුගේ ආධාරකරුවන් දකින්නේ වෙනත් කෝණයකිනි. ඔවුන්ට අනුව ඔහු වෙනත් ලෝක නායකයන්ට පෙර, චීනයෙන් නැගී එන තර්ජනය දුටු අතර, ජපානය එක්සත් ජනපදය සමඟ පූර්ණ වශයෙන් සන්ධාන ගත විය යුතු බවට තීරණය කළ අයෙකි.


“අබේට දුර දැක්මක් තිබුණා,” ඔහුගේ හිටපු උපදේශක සුසුකි පවසයි. “චීනය නැඟිටින බවත්, එක්සත් ජනපදය කලාපය තුළ පසු බසින බවත් ඔහු දුටුවා. එක්සත් ජනපදය මෙම කලාපයට සම්බන්ධ කර ගැනීමට නම්, අපව ආරක්ෂා කර ගැනීමට අපට බලය තිබිය යුතු බව ඔහු තේරුම් ගත්තා.”

ඇමරිකාව සහ චීනය ගැන සමානව කනස්සල්ලට පත්ව සිටින ආසියාවේ තවත් බොහෝ රටවල් විසින් නැවත සන්නද්ධවන හා දක්ෂ ජපානයක් නිසැකවම පිළිගනු ලැබීය.

අබේ ඕස්ට්‍රේලියාවේ සහ ඉන්දියාවේ සහාය ලබා ගත්තේය. ඔහු ඝාතනය වූ අවස්ථාවේ ඉන්දීය අගමැති මෝදි ඉන්දියාවේ ජාතික ශෝක දිනයක් ප්‍රකාශයට පත් කළේය.


නමුත් අබේ ගැන ශෝකයට පත් නොවන එක් ස්ථානයක් තිබේ. ඒ, ඔහු නැවත නැවතත් යුදවාදියෙකු සහ සංශෝධනවාදියෙකු ලෙස හෙළා දකින චීනය යි. චීනයේ උප ජනාධිපති වැන්ග් කිෂාන් ලන්ඩනයට ගිය නමුත් චීනයෙන් පිටත කිසිවකු නොහඳුනන හිටපු විද්‍යා හා තාක්ෂණ ඇමැතිවරයකුව ටෝකියෝ හී අවමංගල්‍ය උත්සවයට යැවීමට හේතුව එය විය හැකිය.


(උපුටා ගැනීම් – BBC සිංහල සේවය )

උතුරේ මෙන්ම නැගෙනහිරත් තිලීපන් සැමරේ …

0

35 වැනි තිලිපන් ගුණ සමරු වැඩසටහනේ අවසන් දිනය ඊයේට (26) යෙදි තිබුණි. ත්‍රස්ත පණත අහෝසි කිරිම ,දෙමළ දේශාපාලන සිරකරුවන් නිදහස් කිරිම ඇතුළු ඉල්ලිම් 5 ක් මුල් කොට ගෙන මිට වසර 35 කට ඉහත සැප්තැම්බර් 15 වෙනිදා ඇරඹි උපවාසය තුල සැප්තැම්බර් 26 වෙනිදා ඔහු මිය ගියේය.

සාමකාමි අරගලයක නිරතව සිය ජනතාව වෙනුවෙන් දිවි පිදු තිලිපන් සමරා උතුරේ මෙන්ම නැගෙනහිරද වැඩසටහන් රැසක් සංවිධානය කර තිබුණි.

මඩකලපුවේදි උත්සව දෙකක් මඩකලපුවේ ගාන්ධි උද්‍යානයේදි පැවැත්වුණි.ට මඩකලපුව ගාන්ධි උද්‍යානයේදි පෙ.ව 10.48 ට පළමු සැමරුම පැවැත්වුණ අතර දෙමළ ජාතික ජනතා පෙරමුණ විසින් මෙය සංවිධානය කරන්නට යෙදුණි.
සංවිධානය කරන ලද මෙම අවස්ථාවට සාමාන්‍ය ජනතාව සහ දෙමළ ජාතික ජනතා පෙරමුණේ සාමාජිකයින් එක්ව සිටියහ.

මඩකලපුවේ පැවැති තිලිපන් දෙවන සමරුම ඊයේ ( 26) සවස මඩකලපු ගාන්ධි උද්‍යානයේදි සංවිධානය කර තිබුණි. 35 වැනි මෙම සැමරුමට මඩකලපු නගරාධිපති , වත්මන් පාර්ලිමේන්තු මන්ත්‍රි ජනා ,ඇතුළු හිටපු මැති ඇමති වරු මෙන්ම පළාත් පාලන ආයතන නියෝජිතයන් හා සිවිල් ක්‍රියාකාරින් එක්ව සිටියහ.

මේ අතර යාපනය තිලිපන් සැමැරුම නල්ලුර් කොවිල් අසලදි පැවැත්වුණ අතර දේශපාලන හා සමාජ ක්‍රියාකාරින් රැසක් එක්ව සිටියහ.

තිලීපන් සමරමින් ඊයේ නල්ලුර් කෝවිල අසල උපවාසයක් …

0

ත්‍රස්ත පණත අහෝසි කිරිම දේශපාලන සිරකරුවන් නිදහස් කිරිම ඇතුළු ඉල්ලිම් 5 ක් ඉදිරිපත් කරමින් අඛණ්ඩ උපවාසයක් අරභා සිය ඉල්ලිම් වෙනුවෙන් ජිවිතය පුජා කළ තිලීපන් සැමරිමට උතුරේ මෙන්ම නැගෙනහිරද ජනයා සැප් 15 වෙනිදා සිට ආරභා තිබුණි.

තිලිපන් සිය උපවාසය ආරම්භ කළ සැප්තැම්බර් 15 වෙනිදා සිට උතුරේත් නැගෙනහිරත් විවිධ සැමරුම් ක්‍රියාත්මක වු අතර නැගෙනහිර සිට ඇරඹි රථ පෙළපාලයි මිට දින දෙකක ඉහතදි යාපනයට ලගා විය.

තිලිපන් සැමරුමේ අවසන් දිනය අදයි. මිට වසර 35 කට ඉහතදි සැප් 26 වෙනිදා උපවාස කොට මිය ගියේය .
ඊයේ දිනයේ නල්ලුර් කොවිල් අසල තිලිපන්ගේ ස්මාරකය ඉදිරිපිට සංකේතාත්මක උපවාසයක් පෙ.ව 8 සිට ඇරඹුන අතර එය ප.ව 5 වෙන තෙක් පැවතියේය .
විශාල තරුණ සභාගිත්වයක් මේ සදහා තිබුන අතර විශ්ව විද්‍යාල සිසුන්ද ඊට එක්ව සිටියහ.